Pages

Saturday, September 13, 2014

Copy Paste : Niqab VS Malu (by Ibnu Batoota)

Tidak lama selepas saya post berkenaan Purdah/Niqab, keluar pula status dari salah seorang public figure yang saya follow di Facebook iaitu Ibnu Batoota berkaitan hal yang sama. Memang kami serasi gamaknya. huhu.

Untuk profile dan peribadi Ibnu Batoota ini, anda boleh stalk sendiri. Cuma saya memang tertarik dengan Ibnu Batoota ini membidas puak Wahabi dan Salafi di Malaysia ini khususnya.

dan untuk post ini, saya kongsikan status beliau berkenaan purdah dan niqab. Kalian boleh click terus ke pautan asalnya dan boleh baca sendiri di FB Ibnu Batoota dan follow beliau.

1. Niqab VS Malu

~Niqab vs Malu~
Ada seorang lelaki tanyakan pendapat saya tentang calon isteri yang baik.
Saya senaraikan apa yang patut. Kemudian dia berkata:
"Saya kalau boleh nak yang pakai purdah."
Ya, perkataan macam ni memang biasa saya dengar. Tapi ada satu benda yang mamat ni tak faham dan saya pun tanya.
"Tuan nak isteri yang BERPURDAH ke atau isteri yang PEMALU?"
"Maksud ustad macam mana?" Jawabnya.
"Wanita yang pakai purdah, tak semestinya wanita tu PEMALU, tapi wanita yang pemalu, mesti dia pakai purdah." Saya jawab ringkas.
"Erk.... macam mana saya nak tahu pemalu ke tak calon yang saya pilih?" Dia tanya lagi.
"Zaman sekarang ni, ramaaaaiiiii wanita tutup badan dengan kain, tutup muka dengan kain pun dah semakin ramai, tapi yang sikit ni ialah wanita yang ada sifat MALU seperti Sayyidatina Fatimah Az-Zahra Radiyyallahu'anha yang TIDAK MAHU LANGSUNG DILIHAT LELAKI DAN TIDAK MAHU MELIHAT LELAKI.
Cuba tengok keadaan sekeliling, yang berpurdah pun masih kenakan pakaian terang macam pink, biru muda, fuhh nampak comel tu kan...? Ada jugak yang berpurdah hitam semua, tapi baik punya dia shoot gambar lepas tu upload dalam fb bagi tengok free kat lelaki ajnabi. Model yang tayang bodi pun at least dapat bayaran, diorang ni yang bajet solehah pulak bagi tengok free? Mana maruah diorang?
Perempuan hodoh sekalipun, kalau diorang berpurdah, nampak mata saja, memang jadi seksi.... Awak tengok rasa bernafsu tak?" Petir dari saya.
"Err... malu nak ngaku, tapi sejujurnya memang nampak comel sangat dan rasa 'geram' timbul dalam hati." Jawab lelaki tu.
"Jadi apa gunanya mereka berpurdah? Baik bogel je... tengok yang berpurdah pun rasa 'geram', tengok yang berbogel pun rasa 'geram'. Sebab itu di dalam mazhab Syafie, pendapat yang paling rajih dan muktamad tentang purdah ialah hukumnya wajib (rujuk kitab fathul muin, iqna' dan lain-lain). Manakala pendapat yang daif pula mengatakan wajib hanya jika timbul fitnah, dan fatwa daif inilah yang digunakan secara meluas di Malaysia pada zaman ni. Bahkan sebahagian ulama Syafi'eyyah berpendapat, kalau nak pakai purdah tu, pakai full tutup, bukannya bukak-bukak separuh (niqab separuh) nampak dahi macam di Malaysia (di Malaysia indonesia je wujud niqab separuh pelik tu), bahkan mereka suruh tutup mata dan tinggal satu mata sahaja UNTUK MELIHAT JALAN BUKANNYA UNTUK DILIHAT MATANYA.
Tapi sebenarnya, purdah, jubah, baju, dan semua semua tu sebenarnya TAK PERLU PAKAI PUN kalau perempuan tu PEMALU DAN TAK KELUAR RUMAH. Sebab hukum tutup aurat tu hanya disyariatkan bila wanita bertemu lelaki ajnabi. Kalau duduk diam dalam rumah seperti isteri-isteri dan anak Rasulullah, perlu ke mereka tutup aurat?
Jadi tanda "solehah" seseorang wanita tu bukan terletak pada purdah atau tidaknya dia, tetapi terletak pada SIFAT MALU dia. Jangan tertipu dengan munafik-munafik di fb." Saya jawab.
"Erm.. Baru saya sedar.. rupanya ramai perempuan yang menutup aurat, bahkan memakai purdah tapi TAK ADA SIFAT MALU." Jawab dia,semakin faham.
"Ya, sebab itulah saya cakap, kalau nak cari bini, bukan cari yang berpurdah, tapi cari yang pemalu. Sebab kalau dia pemalu, dia confirm akan pakai purdah dan malu nak keluar rumah. Wanita pemalu juga tak akan melihat lelaki dan tak akan menggedik dengan lelaki.
Tapi kalau dia tak malu, walau pun dia pakai purdah sejuta lapis, dia tetap suka berselfie dan tayang bodi dan diri pada lelaki ajnabi dalam fb dan hu ha hu ha dengan lelaki bukan mahram. Macam tu ke perempuan yang tuan nak pilih untuk jadi ibu kepada anak-anak tuan?" Jawapan penggulungan dari saya.
"Alhamdulillah ustad, saya dah faham... doakan saya dapat jumpa permata macam yang ustad syorkan..." Jawapan akhirnya.
Note: Ajarkan anak dan isteri kalian sifat MALU kerana itulah satu-satunya mahkota wanita terindah yang diajar Rasulullah tetapi dihapuskan oleh wanita zaman ini.
Wahai wanita yang berakal... Deletelah foto-foto korang tu. Jangan kecewakan Rasulullah lagi dan lagi. Kalian mungkin jahil, tapi kalian bukan bodoh yang tak boleh diajar atau belajar sesuatu. Jadi belajarlah sesuatu dari kalam ini dan ubahlah. Tak cukupkah kes zina harian yang kita dengar?
Jahil: Tidak mengetahui.
Bodoh: Tak boleh berfikir.
Selfie tu tak salah, selfie lah sampai lebam. Yang salah ialah TAYANG BODI DEKAT LELAKI AJNABI (walaupun badan dan muka ditutupi kain, mata laki ada xray, dia tau saiz korang sekali pandang).
Perhatian: Kalau anda terasa, anda perlu bertaubat dan ubah, bukannya meroyan di ruangan komen kerana ia akan menjatuhkan maruah anda sendiri.

----------------------------------      ---------------------------------   ------------------------- -- -  ------------

Dan tak lama selepas itu, Ibnu Batoota share pula status ini :
Mudah-mudahan ia benar dari yang mulia Habib Umar ben Hafiz Hafizahullah dan mudah-mudahan para wanita mengambil iktibar dari nasihat yang sangat baik ini.
Note: Kepada yang terasa, tolong jangan meroyan kerana perbuatan itu memalukan diri anda sendiri, sebaliknya muhasabahlah dan bertaubatlah sebelum malaikat maut merentap nyawamu... sapa nak delete foto korang nanti kalau korang mati?
Kata-kata beliau memang releven memandangkan dunia pada hari ni yang bebas maksiat dan zina di mana-mana... semuanya bermula dari sebuah FOTO.......
Perempuan yang tak letak fotonya lebih kurang didekati lelaki daripada perempuan yang pamerkan fotonya....
Sekali letak foto, berduyun-duyun lelaki datang nak berzina...
Semurah itukah kalian wahai wanita?


Ilmu Dan Nasihat

HARAM Bagi Para Wanita Memasang Foto WAJAHNYA Dimedia.

Al-Habib Umar Bin Hafidz Berkata HAROMUN.. 

Yang artinya HARAM bagi para wanita memasang fotonya dimedia. Sama saja mereka MENJUAL DIRINYA.

Duhai saudariku dengar peringatan ini. Jutaan manusia di Surabaya banyak yang menangis, terutama golongan Syarifah dan Habaibnya, disaat HABIB UMAR BIN HAFIDZ menerangkan alat media zaman sekarang. Karna salah satu diantara mereka ada yg bertanya tentang FOTO-FOTO para SYARIFAH yang selalu di panjang (dipaparkan) di media BB,FB dll..

Habib Umar Bin Hafidz menerangkan dengan gamblang (tegas) "HAROMUN" Sama saja mereka menjual dirinya.

Mereka tidak sadar siapa diri mereka yang selalu tersambung oleh RASULULLAH, mereka rela memperlihatkan keindahan wajahnya demi diperlihatkan oleh jutaan laki laki..

Allahumma Ba'idna..

Semoga bermanfaat & Menjadi Renungan

Wallahu a'lam..

-Via FB Fauzie Achmad 

---------------------------------   ------------------------------   -----------------------------------   --------------------

Dan saya yang jahil ini, hanya copy paste, dan menelan segala peringatan ini............

4 comments:

 

Blogger news

Blogroll

About