Pages

Monday, September 8, 2014

Berniqab : Antara Dua Keputusan

Bukan niat saya untuk judge dan menghukum. Puas saya tegaskan, saya cuma berasa janggal dan hairan, itu saja.

---------------------------  ------------------------------------  ---------------------------- -------------------

Sejak dari kecil, saya telah menggunung tinggi menghormati wanita berpurdah/berniqab. saya cukup mengagumi mereka (yang berniqab)

Anda bayangkan, ketika wanita di zaman ini berusaha sedaya upaya untuk menjadi cantik dan menyerlah, sanggup membeli barangan kosmetik ratusan ringgit (malah ribuan), make-up sana, touch-up sini, semata-mata untuk memperagakan wajah secantik mungkin. Namun, tiba-tiba sahaja bangun seorang wanita, dan mengambil keputusan untuk menutup wajahnya daripada tatapan umum.

Alahai... *melting*
sesekali saya tidak akan post gambar wajahnya jika tahu dia sudah berniqab

Saya benar-benar kagum, dengan keputusan itu.

Itu keputusan yang cukup besar. keputusan yang mungkin mengubah banyak perkara.

Pernah seorang Ustazah mengadu kecil pada saya, keluarganya tidak begitu senang dengan purdahnya maka dia pun tidak berpurdah di Malaysia. Beliau katakan, ketika berjalan tanpa purdah, beliau rasa seperti tidak sempurna, malu,  seolah olah berjalan terbuka aurat. huhu. #massiverespect!

Dalam post ini, saya tidak akan menyentuh tentang hukum berniqab, dan kelebihannya di sisi agama. Anda pun arif bab itu lagipun. Cuma, secara dasarnya, menutup wajah bagi seorang wanita bukanlah berada dalam kewajipan mereka. (sebab itu saya salute!)

........

Dan dalam pada itu, niqab dan purdah pun mula menjadi viral, malah mainstream untuk muslimah zaman ini. Jika di Malaysia, hanya sesetengah Universiti yang mungkin sudah biasa dengan wanita berniqab, namun di Mesir, niqab dan purdah merupakan perkara yang biasa dijumpai.

dan sebab itu saya bimbang.

Bagi saya, keputusan untuk mengenakan purdah di wajah adalah bermaksud dirinya tidak lagi mahu dilihat dan menjadi tatapan umum. Itu maksud purdah dan niqab.

Dan tidak mahu dilihat itu, sewajarnya lah di alam nyata mahupun di alam maya.

Bagaimana mungkin jika anda itu menutup wajah di alam nyata, tetapi di alam maya galak mempamerkan muka? Tidakkah itu menghairankan?

Keputusan untuk berniqab dan keputusan untuk muncul wajah di alam maya adalah dua keputusan yang tidak boleh diambil serentak. Saya langsung tidak ada masalah dengan wanita yang muncul di alam maya (selagi dia menjaga yg sepatutnya) Namun adalah sedikit janggal, jika anda menetapkan diri dengan berniqab, tetapi dalam masa yang sama membiarkan wajah merata-rata di alam maya. Aik? Pelik.

Alam maya itu alam tanpa sempadan, Ya saya tahu. Tidak mungkin kita dapat mengawal segalanya. Gambar-gambar lama kita mungkin saja masih wujud dan terdedah. Dan kawan-kawan yang ada gambar kita mungkin saja sewenangnya post sana sini. Namun, apalah jadahnya jika anda sudah berniqab pun masih lagi post gambar gambar menampakkan wajah, atau sengaja bergambar sana sini tanpa peduli gambar itu akan dipost nanti, malah jika tak nampak wajah pun, wajarkah anda begitu galak mempamerkan diri? Duhh. 
.............................   .................................  ......................................

Maafkan saya.  Kata-kata saya ini mungkin benar-benar menghiris hati anda. anda pun mungkin saja akan melabel saya melebih-lebih, dan melampau-melampau dalam memandang isu ini. dan anda akan mula tidak puas hati dengan saya.

Suka saya ulang lagi, saya dari kecil sangat mengagumi wanita berniqab, saya sangat hormat. saya sangat sanjung. saya pandang tinggi!

Dan kerana itulah, saya menulis ini semua.

Kerana saya kagum, dan hormat anda.

Ya, anda.



p/s :

1. Post ini bukan post menghalang upload gambar, post ini post saya hairan, saya pelik.
juga saya bimbang. bimbangkan nila yang setitik itu, merosakkan susu yang sebelanga. :)

2. Dulu, ada seorang wanita cerita yang dia tidak boleh tidur lantaran memikirkan gambarnya berada di FB, selepas dia delete, barulah dia lena. Saya terpikat dengannya. (mengagumi) Melihatkan dirinya sekarang, hmmmmm~ (baru minggu lepas upload gambar wajahnya for the first time ever), rupanya memang dia saja nak ayat saya rasanya. Hahaha (dan dialah ustazah yang begitu malu untuk berjalan tanpa purdah itu DULU) . ok bai~




0 comments:

Post a Comment

 

Blogger news

Blogroll

About