Pages

Saturday, June 25, 2016

Ramadhan Di Kaherah : Sahur Di Perantauan Be Like

First, maafkan saya untuk tajuk post ini yang ntah apa apa. Haha. Saya main letak je tu.

Sahur dan puasa janganlah dipisahkan, Sepatutnya sahur ini dianggap penting seperti kita anggap pentingnya waktu berbuka. Saya semahunya menjaga sahur ini walaupun hanya dengan seteguk air dan sebiji kurma. Tapi biasanya sepinggan nasik jugak aku bantai. Haha. Alhamdulillah masih tak pernah tinggal sahur puasa Ramadhan sejak 10 tahun yang lalu. (umur 13 tahun)

Dalam sahur ada keberkatan. Bahkan sahur lah yang membezakan puasa kita orang Islam dengan puasa bukan Islam.

Kita sahur bukannya sebab nak ketahanan badan semasa berpuasa semata, tapi kerana berkatnya sahur itu sendiri. anda akan lebih berasa anda itu puasa apabila bersahur berbanding apabila anda sedar dari tidur ketika hujung waktu Subuh lalu berpuasa terus. Berbeza.

Sahur di Kaherah ini tidak jauh bezanya dari Malaysia kecuali di Mesir ini malamnya begitu pendek. Sebelum jam 3 pagi sudah masuk waktu Imsak, Tarawikh jika di masjid yang baca 1 juzuk, habis lebih kurang jam 11 malam. Habis tarawikh pukul 11 malam, pukul 2 pagi dah nak sahur.

Makanya, kami kerap memilih untuk tidak tidur.

Bahkan, boleh kira dengan sebelah tangan je berapa kali saya tidur sepanjang bulan ini. Berbeza dengan berbuka, tiada tempat yang menyediakan makanan untuk sahur. Kita sendiri yang cari makan sendiri. Saya sendiri selalunya masak sendiri je. Kawan-kawan pula kerap call delivery fast food seperti pizza, KFC, dan sebagainya sebagai makanan sahur mereka. Kalau berezeki, ada lebihan makanan berbuka semalam untuk buat sahur.

Kesimpulannya, seperti anak bujang yang lain, kami sediakan makan sahur sendiri. Hehe.

Awak la ni punya pasal! Bila nak hadir dalam hidup saya? Teringin sangat dah ni tau nak makanan sahur air tangan isteri. Kekeke..

sedang menunggu....


Baca selanjutnya di Maidatul Rahman

0 comments:

Post a Comment

 

Blogger news

Blogroll

About