Pages

Saturday, January 26, 2013

Kita Ada.


Kita mesti sedar kita di mana? Sebagai apa?
…………………………………………………………………

Sudah puas cuba untuk rasa cinta. Aku bagi perhatian penuh padanya. Malah kadang-kadang aku ketepikan yang lain untuk bagi masa padanya.

TETAPI MENGAPA AKU MASIH GAGAL SUBJEK INI !!!!!!!!!

Jeritan bergema. Sangat kuat. Meskipun hanya memekik dalam hati, tetapi terzahir di wajah, muka tertekan. Stress!
……………………………………………………………………


Saya rasa bagi setiap pelajar mesti ada diterapkan tentang matlamat dan niat ketika belajar. Bukan rasa, saya pasti itu. Bagi orang Cina, mereka disematkan dalam hati untuk mengejar kekayaan. Lu mesti belajar betul-betul, balu lu akan dapat pekerjaan yang baiknya ya pun, bila lu dapat perkerjaan yang baik, lu dapat wang banyak, lu kaya, lu kaya!

Orang India diasuh untuk membantu keluarga dan bangsanya. Deyyy…you mesti cemerlang dalam exam. You harapan family kita. You jangan gagal gagal.

Melayu? Anda jawab.

Tetapi apa jua bangsanya, apa jua keturunannya, apa jua latarbelakangnya, sebagai seorang yang beragama Islam, kita tidak lari dari meniatkan setiap pekerjaan, perlakuan dan pemikiran hanya dan hanya, untuk Allah Azza Wajalla.

Itu yang sepatutnya.

Dan ketika kita telah pun tetapkan matlamat kita untuk Allah, sama ada mahu menjadi hamba-Nya yang terpilih mahupun ingin meraih keredhaan-Nya, apa lagi yang membuatkan kita lemah?

Kita tidak akan lemah, jika kita benar-benar yakin Allah bersama matlamat kita.

Sebagai analogi, adakah seorang budak kecil, masih akan takut untuk masuk sebuah bilik yang gelap, jika kita menemaninya? Adakah seekor kucing, akan lari daripada anjing, ketika dia tahu ada harimau dibelakangnya? Adakah Gwang Soo, masih akan berundur, jika Kim Jong Kook di pihaknya?

Saya tahu anda tahu ini.

Maka, apa lagi yang yang perlu ditakuti ketika kita yakin ada Maha Kuat bersama?

Maka, apa lagi yang melemahkan ketika kita yakin ada Maha Berkuasa bersama?

Kita ada Rabb Azza Wajalla, kita ada Pemilik alam Semesta.
Kita ada !
………………………………………………..

Saya mungkin tidak belajar subjek yang anda belajar. Bahkan saya pasti, jika saya belajarnya, saya juga  akan stress dan tertekan. Saya bukan cuba menghalang anda untuk down dan lemah, saya cuma mahu anda sedar dan yakin,

Kita ada ALLAH YANG MAHA BERKUASA.

Bergeraklah semula, angkat kepala dari atas meja, tarik nafas dalam-dalam, jom mula semula !
Fighting!
……………………………………………….

Aku yakin aku ada Allah, tapi serius, aku tak boleh buang rasa mahu give up ni, susah sangat subjek ni…..


Bro, tu bukan keyakinan, tu kepercayaan. ^^


2 comments:

  1. like like... oo huhu fightinggggg !!!!!
    hidup running man

    ReplyDelete
  2. Haha. Running man yg dia pandang yee.. Hehh

    ReplyDelete

 

Blogger news

Blogroll

About