Pages

Saturday, April 14, 2012

setelah bergelar EX-TAHAP.


Bismillah..

sumber : BERNAMA

Biar di sini saja aku kongsi rasa dengan kalian. Tetapi sebelum apa-apa, biar aku jelaskan sesuatu dahulu. Dulu, ada sahabat yang menyoalkan mengapa aku seolah-olah melebihkan Matrik Gambang. Aku tersenyum. Ya benar, sememangnya wujud seseorang di situ yang membuatkan aku begitu 'concern' pada matrik, tetapi itu bukan utamanya. Kita makruf bahawa matrik merupakan pusat pengajian yang paling ramai ahli batch kita ada dan selepasnya barulah UITM Jengka. 2 tempat ini sememangnya menjadi tumpuan aku untuk mengumpul berita tentang sahabat-sahabat. Jadi, jangan pula institusi yang lain terasa ya, kalian tetap di hati, cuma agak sukar memandangkan komuniti yang kecil.. :)

sumber : sinar harian
                                                      ............................................

Seterusnya, izinkan aku menzahirkan sejuta rasa gembira buat kalian ! Sangat ! Jamuan yang kalian aturkan hari ini sangat mengujakan hati. Aku di sini sangat tersentuh melihat keakraban ukhwah yang begitu jelas di antara kalian. Gambar-gambar itu seolah-olah memancarkan seribu satu warna tautan ukhuwah dan jalinan kasih. Aku tersenyuM sendirian menatapnya.
......................
Okay, dah ! aku dah naik bulu roma tulis puitis sangat gitu. Nak jatuh kerusi pon ade. Hehe..so sebelum ada yang muntah better aku straight to the point. To everybody here..(sambil berdiri dan tepuk tangan dua kali)..entry kali ini khusus untuk batch terbaik SMKA TAHAP yang mengikut riwayatnya batch ini batch ke 27 (2006-2010) sejak SMKA TAHAP ditubuhkan. cumanya, jika anda bukan daripada kalangan batch ini, aku mintak jugak korang habiskan bacaan sebab mesejnya sesuai untuk semua inshaAllah.

Hadirin sekalian..(membetulkan tali leher)
mengapa saya sangat menitikberatkan pertemuan sebegini? Mengapa aku sangat gembira ketika ada yang masih mengambil berat untuk mengadakan majlis seperti ini? Mengapa? (okay, macam muhasabah kem islah pulakk). Secara umumnya, korang tahu bahawa aku sangatlah mahukan antara kita semua ini tidak akan terputus contact atau persahabatan kita menjadi hambar. Korang tanyalah siapa pun, kenangan bila yang paling best? Kawan mana yang paling best? Kite semua tahu tu..bahawa sekolah menengahlah waktu kemuncak kita sepanjang pengajian. Di universiti, sudah tiada peluang untuk kita bunuh ikan dengan ABC Powder, tiada lagi peluang mahu jadikan suis lampu utama sebagai permainan, tak perlu lagi panjat siling hanya untuk merokok, tiada lagi adegan lari-lari dengan pakcik guard, tiada sudah muka tahan sakit dilibas warden, tiada, tiada ! korang try lah cari universiti yang ade semua nie bahkan jika korang cuba-cuba untuk mengulang semua ini sekalipun, aku sangat sure ‘rasa’nya tidak akan sama lagi. 

Tidak.

Dan ketika kita melalui pengalaman yang hebat ini, siapa di sebelah kita? Dengan siapa kita lalui semua ini. Bagi lelaki yang kaki fly, terbayang wajah rakan-rakan yang sama-sama berjuang dalam ladang kelapa sawit dahulu, bagi perempuan yang curi-curi tidak memakai stoking ke prep, terbayang wajah rakan-rakannya turut sama begitu, bagi kaki gossip, terbayang wajah gengnya yang setia membuat halaqah ketika menerima berita baru, bagi ketua pelajar, terbayang saf pimpinan yang tidak berhenti dengan mesyuarat, bagi kaki surau, terbayang muka-muka jernih sahabatnya yang lewat masuk ke kelas selepas rehat kerana solat Dhuha. Bagi sesiapa sahaja pun, pasti tidak akan dapat lupakan setiap watak dan plot ketika di sekolah menengah. Hatta, mereka yang kita benci sekalipun.

So, wajarkah, patutkah, adilkah, tergamakkah kita jika melupakan semua ini hanya dengan alasan sudah tidak bersama lagi? Wajar? Patut?

Tidak !

Habis, mengapa masih aku dengar ada yang sudah menyepi? Kenapa ada yang aku dengar cabut lari tanpa berita? Malah, yang lebih dasyat lagi ada yang tak mahu sudah jejakkan kaki ke sekolah lagi! Why? Hebat sangat ke kawan baru tu sampai lupa kawan lama?? Korang sambung belajar kat mana sampai jadi perangai habat gini neh?? London?? Oh please.
Hadirin sekalian...(nada turun semula)
Cukuplah. Mari kita berfikir semula dan muhasabah. Jujurnya, telah ada yang mula menunjukkan ke arah nak jadi sebegitu. Maksudnya, dah ade yang mule menyepi, menjauhkan diri dan sebagainya. dan yang lebih menyedihkan sanubari aku nih..bukanlah mereka yang menjuarai carta salah laku dahulu yang begini, tetapi yang tersemat di dada mereka name tag berkilau dulu..hmm..kenapa ya?
TUNTASNYA, mari kita bersatu. Jika ada di antara kita mula mengundur, kita tarik semula. Perbezaan fikrah antara kita semua bukanlah syarat untuk berpecah. Buktikan pada syaitan durjana bahawa dia perlu point yang lebih baik untuk pisahkan kita! Buktikan bahawa Batch 27 sememangnya kukuh dan teguh sehingga rambut memutih malah sehingga tanah menjemput...

Kita tetap kita.

dengarnya, mamat ini yang menjadi perancang, tabik!
mereka ini sahabatku di matrikulasi gambang, pahang.
............................................
Tak dinafikan lagi, aku cukup cemburu kalian ketawa bersama, bermain bersama, dan seronok bersama. Aku di kejauhan ini, hanya mampu tersenyum di hadapan komputer riba dan berbisik perlahan..

“Aku gembira melihat kalian gembira...”


Dewan Malaysia Abbasiah Kaherah
Cairo, Egypt.

9 comments:

  1. tharu sgt bce hasan..dr sahabatmu..hahaha

    ReplyDelete
  2. ciss..nie la yang aku tak minat kalo tak buat private nih..spe ni haa? hehh

    ReplyDelete
  3. anonymous a.k.a hacker..jp lg ak nk hack blog ko..haaha

    ReplyDelete
  4. rasa mcm kena dkt batang hidung sndri la ustaz.. ana bukan x ambil tahu tp tah mcm mne nak ambil tahu dgn budak2 ni lagi da...setakat fb je laa...itupun rasa makin jauh.

    ReplyDelete
  5. jangan nak hack sangat la kan..=="

    ika: dengan fb pon da memadai, sekurang2nya kita masih mahu bersama. itu yg ana highlightkan..:)

    ReplyDelete
  6. it is. meskpun jauh tp tetap di hati. meskipun x bersama dlm mjlis korang tetp dihati...kan.

    ReplyDelete
  7. Best ar bce tulisn aok... Koi ad tlis jgak psal batch 27... Tpi x mnarik...

    ReplyDelete

 

Blogger news

Blogroll

About