Pages

Monday, April 16, 2012

imtihan : Takyah nak cuak sangat la kan..


 ( PERHATIAN ! ENTRY KALI INI ADALAH KHUSUS UNTUK SEORANG PELAJAR YANG BERNAMA MUHAMMAD HASAN FIKRI BIN SAYUJAN. KHUSUS UNTUK DIA ! dan anda, dijemput baca bersama.. )


Bismillah..


Tiba-tiba sahaja rasa otak kosong. Rasa macam tak belajar je tajuk nih. Pastu tiba-tiba rasa berombak dada sebab berdebar. Dengan ancaman tak dapat masuk Universiti, dengan harapan ibu bapa, dengan keputusan semester lalu yang tidak seberapa, arghhhhh..semua ini menyesakkan dada ! yang perempuan, mula mengeluarkan air mata. Yang lelaki, mula jerit tak tentu hala. Semuanya, disebabkan kau, exam..imtihan..periksa… L

salah satu efek khas exam ialah melaungkan azan tiba-tiba.
…………………..

Sudah lah…aku sudah penat.

………………..

Hadirin hadirat yang dihormati..(duduk, minum seteguk, berdiri semula, rujuk gambar di bawah)

Bagi seorang pelajar, perkara yang menjadi keutamaannya selain menggosok uniformnya hari Ahad malam sudah tentulah, peperiksaan. Di Bentong, kami sebut exam. Di selatan British, mereka panggil imtihan. =,=” Namun, apa jua perkataannya, perkataan inilah yang sering menjadi musuh kepada ketenangan dan relax. Sejak wujudnya perkataan ini di zaman pemerintahan Raja Rom ke IV (buka buku sejarah lawak kampus), pelajar-pelajar tidak lagi tenang dan boleh relax sewenangnya. Malah, ada yang sehingga membawa kepada kematian bahana perkataan PEPERIKSAAN ini..(muka berkerut-kerut dan serius)
Jadi, bagi entry kali ini, saya akan membawa anda menyelami dan mendalami satu kaedah yang dinamakan 

''Takyah Nak Cuak Sangat La Kan..Hihi"

Begitulah nama kaedahnya.

Sejujurnya, sistem peperiksaan ini tidaklah saya setuju sepenuhnya. Tetapi tidak mengapa, siapalah saya untuk berbicara soal ini. Namun, apa yang saya ingin tekankan, jika anda telah niatkan seawal melangkah masuk ke pusat pengajian adalah untuk berjaya dalam peperiksaan, maka saya sarankan berhenti, dan tukar niat itu. Bimbang yang diusaha bagai nak gila itu, rupanya sia-sia semata.


duduk, minum seteguk, berdiri semula -.-

Sebab?

Perkataan belajar itu anda telah salah gunakan. Belajar itu maknanya timba pengetahuan, tuntut ilmu. Tiada langsung sabit kepada berjaya atau gagalnya dalam peperiksaan. Di mana kaitannya?? Benar, sememangnya peperiksaan boleh dijadikan pengukur bagi ilmu pengetahuan tetapi biarlah kekal sebagai PENGUKUR, mengapa letakkan sebagai TUJUAN. Inilah yang menjadi salah faham terbesar kita sebagai pelajar! Di mana letaknya ketinggian ilmu jika hanya diniatkan untuk peperiksaan semata-mata?? Di mana prinsip sebagai pelajar jika hanya mengejar gred dan pointer yang luar biasa?? Padahal kita maklum, itu semua main atas kertas belaka..

Sebab itu, jangan pelik kalau yang straight A itu hanya jadi boneka manusia apabila keluar menghadap dunia. Dan yang lebih menyedihkan, menjadi hamba pada syaitan durjana. Dulunya bertudung, tetapi straight A punya pasal, rambut pun mula berwarna. Dulunya hebat berbicara tentang tawakkal dan usaha, tetapi bila berjaya, sanggup pula melawan fitrah manusia. Di mana ketinggian ilmu jika dinilai pada peperiksaan semata-mata?

Di mana?

Sepatutnya, semakin kita hebat dalam sesuatu bidang, semua orang dapat merasainya. Bukan sahaja berasa dengan kehebatan kita, tetapi turut berasa hebatnya bidang itu. Itu ilmu. Semua ilmu Allah adalah mulia, meskipun bukan bidang agama. Jika kita dapat merasai betapa hebatnya fiqh islami dan ulama’-ulama’nya, mengapa kita tidak rasa begitu pada ilmu matematik dan ahlinya.

Tahu tak mengapa?

Sebab ulama’-ulama’ kita cukup ikhlas dalam menuntut ilmu dan menyebarkannya. Cukup ikhlas. Ditambah pula dengan jalan yang ditempuh bukanlah mudah malah bagi saya, dahsyat! Jika ikhlas, maka akan terzahir insyaAllah. Tak perlu pun pada ayat-ayat,

 “ikhlas dari hati saya..” 

atau pun,

 “saya sangat ikhlas ni..”

Tak perlu pun, sebab Allah sendiri akan zahirkan pada diri insan lain. Percayalah. 

Jadi, jika kita tidak ikhlas dan salah pada niat, maka adakah kita akan berjumpa lagi dengan insan unggul seperti Imam Syafie yang sangat hebat dalam ilmu Feqah, atau Khawarizmi yang sangat terkenal dalam bidang matematik? Mereka buat kita kagum bukan sahaja pada kehebatan yang ada dalam diri mereka, malah kagum juga pada bidang yang mereka kuasai.
Itu kuasa IKHLAS !

JIKA TIDAK IKHLAS?

Kita yang menjadi punca. Punca fitnah. Ada ibu bapa takut untuk hantar anak mereka dalam bidang perubatan, takut akhlak tidak terjaga katanya. Ada juga yang takut hantar belajar agama, sebab ada yang pulang selepas 5-6 tahun merantau, tetapi masih takut menjadi imam. Semoga Allah jauhkan diriku menjadi fitnah. L
………………………………………..

TUNTASNYA, peperiksaan bukanlah segalanya. Malah, sepatutnya sistem peperiksaan ini diletakkan sebagai titik mula. Titik mula untuk berjaya. Tidak semestinya yang tidak sambung ke universiti itu bodoh dan yang tidak dapat kerja itu tak berguna. Kita semua punya bidang masing-masing. Ada kelebihan dan kecenderungan tersendiri. Jika Bill Gates yang gagal periksa itu boleh kaya mengapa kita tidak? Ustaz Azhar Idrus tak masuk Universiti pon untuk mempunyai pengikut dan peminat yang berjuta-juta.
See? If ALLAH will….

SEKARANG, kita sudah masuk ke fasa peperiksaan sudah. Letakkan tujuan semula. Baiki niat semula. Kemudian, melangkahlah masuk ke dalam dewan itu. Duduklah dengan tenang dan sebaiknya.

ALLAHUMMA YASSIR WALA TU’ASSIR ROBBI TAMMIM BIKHAIR

dan.. 

Mula !

(eh..mana kaedahnya?sory, lupa tulis..hihi ==")



    

0 comments:

Post a Comment

 

Blogger news

Blogroll

About