Pages

Friday, April 20, 2012

Live from EGYPT : Surat Adik Buat Kakak


(maaf, entry ini tidak diletakkan sebarang gambar)
pastikan soundtrack blog berfungsi !

Bismillah..

.....................................................

Hati…

Janganlah sedih. Kita terus yakin ya..

bukankah Allah telah melafazkan pada Surah An-Nur ayat ke 26 yang bermaksud
(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan- perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang- orang (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.

Wanita yang tunduk itu memujuk lembut.

Hati..

Tahukah engkau, betapa tabahnya Siti Sarah menunggu anak pemberian Tuhan. Dia wanita tercantik di zamannya, malah berkahwin pula dengan seorang Nabi yang sangat mulia. Begitu juga dengan Nabi Zakaria, begitu mahu seorang anak namun tidak juga dikurniakan-Nya.

Adakah mereka menafikan takdir Pencipta? 

Adakah mereka lemah berputus asa?

Wanita yang tunduk terus itu memujuk hatinya.

Tidak wahai hati. Mereka tidak begitu. Tidak sama sekali. Bahkan mereka lebih kuat berteguh pada jalan-Nya. Bahkan mereka lebih rapat pada Yang Menentukan ini semua. Bahkan wahai hati. Maka, janganlah kau bersedih. Kita terus yakin ya..

Wanita yang tunduk itu tersenyum palsu. Jelas benar dia menyembunyikan duka. Matanya berkaca.

Hati..

Allah sedang berbahasa dengan kita. Tinggal kita yang mahu mencari hikmah di sebalik semua. Hanya kita sahaja perlu menerima dengan jiwa yang besar. Kita terus kuat ya..

Bibir wanita yang tunduk itu digetap sedikit. Perkataan demi perkataan yang keluar semakin menghirisnya. Mata yang bergenang dari tadi akhirnya tumpah jua airnya.

Hati..

Isk..isk.. janganlah menangis hati. Kita kena kuat. Kita jangan sedih. Kita mesti kekal percaya. Isk..isk.. wanita yang tunduk itu tidak dapat menahan lagi gelodak jiwa yang disimpan sekian lama. Tersedu dia menzahirkan tangis. 

Isk..isk…
Isk….isk…..dia terus menangis.

Tangannya yang ditelekupkan di muka diangkat perlahan. Pipinya basah sekali dengan air mata. Air jernih yang tidak henti-henti turun laju membasahi pipi. Wanita yang tunduk itu menadah tangan, masih dalam tangisan yang sangat meruntunkan hati.


iskk...iskk...

Ya Allah..
Kau sahaja tempatku mengadu. Telah puas aku pujuk hati ini ya Robbi. Aku tidak mahu bersedih lantaran apa yang Kau uji kini. Di bangku sekolah lagi, aku menjaga diri. Sangat menjaga. Kau saksikan bukan? Tiada seorang lelaki pun aku benarkan masuk dalam hati ini. Tiada seorang pun. Aku kekalkan kesucian hati ini buat dia yang bergelar suami. Aku yakin pada-MU Robbi.

Iskk..iskk…tangisannya semakin menjadi-jadi. 
Terlalu sedih mengenangkan nasib diri di hadapan Illahi.
Ya Allah !! Aku tidak pernah langsung mengotorkan perasaan ini. KAU sahaja sebagai saksi. Aku tutup hati malah memagar diri ini dari mana-mana lelaki. Aku yakin KAU akan sampaikan jua dia padaku nanti. Aku yakin kisah cinta kami akan bermula. Aku yakin dia juga bersedia seperti aku bersedia. Aku yakin dia akan menjemputku dengan penuh rasa cinta. Aku yakin itu ya Robbi! Aku yakin dia juga sedang menanti..iskk…iskk… aku yakin!

Isk..iskk…berhamburan air matanya. Mengadu dengan penuh syahdu. Jiwa ini seperti mahu pecah dengan harapan yang menggunung pada Yang Maha Berkuasa. 

Iskk..iskk..

Wanita yang tunduk itu mengesatkan air mata. Merah matanya dengan tangisan hiba. Begitu runtun jiwa membawa hati yang lara di hadapan Tuhannya.

Keyakinannya sangat teguh pada Illahi. Malah keyakinan itu telah sekian lama dipasak dalam nurani. Membuahkan prinsip yang takkan goyah sesekali.

Itulah dia, wanita yang tunduk.

Allah….

…………………………………….

21 APRIL TIBA !!!

hehe...

Eh jap2..kenapa semua nie? Eh..muramnye alahai...? Kenapa nie weh??

Amboihh..sampai berkerut-kerut muka tuh..mengapa nie?

Apa?

Kisah di atas?

Laa….

Alahai lembutnya hati korang nih…sedih ye…alala…dah2..jangan sedih-sedih..jom gembira bersama saya! (sambil lompat bintang sekali)

Dah la tu…kesat air mate tu..nah..(sambil hulurkan tisu)

Hmm..hadirin sekalian. Hari ini, ketika entry ini dipostkan. Malaysia telah pun masuk 21 April. Itu bermakna, hari ulangtahun kelahiran kakak saya! Her birthday! ^^ (sambil bertepuk tangan)

CT Hafizah Binti Sayujan.

Kakak ketiga dalam keluarga. 

Berfikir tentangnya sudah pasti saya tersenyum. Dia, adalah wanita yang sangat saya hormat. Sangat saya sayang juga.(sambil tabik spring 3 kali)

Bila saya berbicara tentang wanita yang menjaga diri, yang memegang prinsip, yang memagar diri, yang sangat berhati-hati, sudah tentu akan terbayang wajahnya. Demi Tuhan yang memegang jiwa saya, kalian pasti akan dapat melihat ini semua jika mengenalinya.

Tapi, saya tersenyum bukan sebab itu. Hehe..
saya tersenyum apabila terkenang dia mula berleter.

Jika dia berleter kepada saya, syarahnya sepanjang tembok China!

Fikriiiiiiii !!!

Dan mulutnya akan berhenti hanya setelah dia puas hati. -__-

Haha..alahai rindunye aku kat die….

Dia sangat menjaga saya. Sering dia cuba membaca mesej-mesej dalam handset saya. Jika jumpa yang tidak enak, dia akan terus menegur dan kembali…

err..berleter. =,=”

Sebelum saya terbang ke Mesir ini, dia menghulurkan sebuah buku putih.

“Buka buka ini setelah tiba di sana nanti. Tulislah segala ilmu yang kamu dapat..”

Itu pesannya.

Pada helaian pertama, ternyata ada kata-kata nasihatnya. Ketika saya membaca, seolah-olah wujud suaranya di telinga saya. Dia nasihatkan tentang penghormatan hidup ini. Bahawa semalam itu telah jadi kenangan dan esok pula hanya harapan, tetapi hari yang sedang saya jalani ini adalah kenyataan. Berbuat baiklah! Itu erti hidup ini..

Kita hidup untuk berbuat baik. Sangat lembut dia menasihati.

Okay, saya menangis gak kang...haih~

Kak De..di hadapan seluruh pembaca-pembaca blog ee nie…(walaupun baru 14 follower..-___-)
Maka ee mengucapkan Selamat Ulangtahun Kelahiran buat yang kesekian kalinya. Bertambah lagi satu angka dalam lembaran hidup Kak De dan bertambah dekat jarak masa pertemuan dengan Ilahi. 
Di kejauhan ini, ee mendoakan yang terbaik buat diri Kak De. Sungguh, hanya Allah jadi saksi betapa adikmu ini merindukanmu. Hanya Allah tahu betapa adikmu ini tersiksa dengan jarak yang memisahkan kita. Hanya Allah tahu betapa hati ini mahu mendengar nasihat dari suaramu. Hanya Allah yang tahu. Dan ee mohon, Allah beritahumu..

 “ ee sayangkan kak de…”

Jaga dirimu. Hari Lahir ini, ee tidak mahu beri hadiah sebaliknya ee yang mahu minta hadiah.



Hadiahkanku abang ipar ya ! ^___^

Selepas membaca ucapan ini lihatlah bintang dan langit, dan pandangan kita akan bertemu.

Semoga Allah Merahmatimu..
wahai wanita yang tunduk…



Adikmu,
Muhammad Hasan Fikri Bin Sayujan
Cairo, Egypt



okay, ada gambar juga. -___-

5 comments:

  1. isk..isk..
    ya memang tumpah jua air mata ini,slps subuh 21 April...rinduuuunya nk brleter =)tp kali ini betol2 speechless..tiada kata..hnya hati kita bertamu rasa..Ya Allah smpaikan rinduku pada adikku Fikri...

    ReplyDelete
  2. hmm...
    speechless kan? ase entry ini ditulis, sangat2 payah menekan keyboard,hati sesak dengan sebak, jiwa pilu dengan syahdu.

    ( mujur k.de got my point, hehe..like! )

    ReplyDelete

 

Blogger news

Blogroll

About