Pages

Tuesday, May 1, 2012

mode exam : SAYA MINTA MAAF.


(JANGAN SALAH FAHAM, INI BUKAN ENTRY YANG TERAKHIR INSHAALLAH)
TIDAK DI DELETE MOGA-MOGANYA



Bismillah…


Pintu Gerbang Kuliah 



Akhirnya, Universiti Al-Azhar telah menetapkan tarikh Peperiksaan Akhir bagi Kuliah Al-Ulum Al-Islamiah Lil Wafidin adalah pada 12 Mei 2012 sehingga 5 Jun 2012.

Namun, bagi tahun Tamhidi (Persediaan) adalah sehingga 19 Mei 2012 sahaja memandangkan madah (subjek) yang kami pelajari hanyalah 4 madah sahaja.

………………………..

Saya pernah ada dengar orang buat teguran, mengapa MAAF itu hanya mahsyur ketika musim peperiksaan sahaja?

Saya setuju dengan teguran tetapi tidak menidakkan tradisi ini.

Memang tidak wajar jika kita menangguhkan maaf dan meletakkan waktu tertentu untuk bermaafan. Sangat tidak wajar. Seolah-olah maaf itu hanya sebagai salah satu item bagi si pesalah. Maksud saya, jika kita buat salah. Secara automatik dalam fikiran kita telah merencana untuk minta maaf. Ini bagus! Namun, jika kita sehingga berfikir,

“takpe kot, nanti nak exam aku mintak la maaf…”

“Hari raye pon da nak dekat, so tunggu raye jela baru mintak maaf”

Jika begini, maaf anda itu tidaklah ada ertinya melainkan ucapan semata-mata.

Namun begitu, tetap saya ingin tegaskan bahawa ketika masuk ke musim peperiksaan, marilah kita  bermaafan dan sama-sama meminta doa. Jika ibu di kejauhan, telefon. Minta restu. Begitu juga dengan ayah.

“Mak, ampunkan ee mak. Ampunkan anak emak ini jika mak terseksa dengan rindu dalam jiwa. Demi Allah, ee juga begitu mak. Ampunkan anak emak ini jika mak menitis air mata lantaran kebimbangan mak pada ee. Demi Allah, ee baik-baik sahaja di sini. Ampunkan anak emak ini jika mak menangis mahukan ee dalam pelukan mak. Demi Allah, itu sahaja impian ee sekarang."

Jangan fikir, jika kamu jauh, kamu tiada salah pada ibu.

Kepada ayah : tangisan ayah di KLIA tempoh hari sudah cukup sebagai pembakar semangat ee kat sini. Di telefon, di skype, kita kurang bercakap. Tetapi dalam hati nie, sudah penat ee menangis rindu untuk peluk ayah. Teringin sangat nak dengar lawak ayah………………yg mengarut tu..hihi

Seriously, pakcik Sayujan tu AWESOME! ^^

TUNTASNYA, mohonlah restu, mohonlah maaf. Dari dulu saya telah tanamkan dalam diri saya. Ketika bertungkus lumus mengulangkaji, membaca, mengira..itu antara kamu dengan yang lain. Minta tips daripada guru, minta kawan ajarkan, minta kakak semak semula dan lain-lain lagi. Tetapi ketika melangkah masuk ke dalam dewan peperiksaan, ketika itu, hanya Allah sebagai sandaran. Hanyalah Allah.

Ada yang study sehingga tidak tidur malam, ketika ujian, Allah tidurkan. Ada yang pakai payung takut panas dan hujan, ketika ujian, Allah demamkan. Dan banyak lagi kes yang saya pasti, kamu semua sendiri yang saksikan.

Jadi, sebelum saya serahkan laptop ini kepada sepupu saya di sini (nak focus study la nehh kirenye), SAYA, ahli keluarga anda, pelajar anda, sahabat anda, kawan anda, classmate anda, roommate anda dan kenalan anda yang bernama Muhammad Hasan Fikri Bin Sayujan ini…

…memohon ampun dan maaf dengan sebenar-benar permohonan malah saya merayu untuk anda memaafkan segala salah silap saya sama ada dari perbuatan, perkataan dan perasaan saya yang mungkin telah berlaku buruk kepada anda. Ada yang secara sedar dan yang saya lebih takut, tanpa saya sedar. Ada yang saya sengaja, dan yang saya lebih takut, tanpa saya sengaja.

Minta maaf!

Please, maafkanlah saya.

Demi Tuhan yang Memegang jiwa saya, saya benar-benar minta maaf.

Dan..

Doakanlah ketenangan dan kejayaan saya dalam peperiksaan akhir ini.

Doakanlah saya..

Please, doakanlah.







Sebagai manusia, saya menyayangi anda,
HASAN FIKRI.
Dewan Malaysia Abbasiah Kaherah,
Mesir.

  


6 comments:

  1. nak buat camne.. dah time raye ngn pekse je aku ingat nk mntak maaf, mujur la ingat, klau x ingat langsong lagi parokk!!

    ReplyDelete
  2. dan aku maafkn kmu..gudlark exam kawan:)

    ReplyDelete
  3. anonymous : :)

    amy amir : tenkiu, doakan! ^^

    ReplyDelete
  4. YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM.. ampunkan lah dosa anakku Muhammad Hasan Fikri Bin Sayujan..dosa yang selepas dan dosa yang sebelum ,dosa yang nyata mahupun dosa yang tersembunyi dan masukkanlah dia dalam golongan orang2 yg sentiasa bertaubat..
    aminn..

    by : mak
    tukang taip : abg acan

    ReplyDelete

 

Blogger news

Blogroll

About